U kan de modellen hieronder ontdekken

Modellen

Moto Morini werd in 1936 opgericht door Alfonso Morini, die in 1924 een van de oprichters was van een ander merk MM.
Alfonso Morini besliste in 1936 op voor zichzelf te gaan werken.
Zijn eerste creaties waren snelle 123cc tweetakt motoren. Later werden dit 174cc motoren (nog steeds tweetakten) maar ook zeer snelle kopkleppers en motoren met bovenliggende nokkenassen (ohc-motoren). Daarnaast ook een typisch Italiaans product van uit die tijd, de driewielige bestelwagentjes.

Morini was succesvol in de races met onder andere Tarquinio Provini.

Na de door van Alfonso in 1969 zorgde de dochter Gabriella voor de vederzetting van het merk. Op dit moment maakte men bij Moto Morini vrijwel allemaal V-twins tot een cilinderinhoud van 500cc. Dit waren toen de toermodellen die toen zelfs bij ons ook succesvol waren. In Mechelen reed de politie er zelfs mee rond in die jaren. In 1981 werd er een turbo versie van de 500cc motorblok voorgesteld maar deze haalde de productie jammer genoeg niet.

Onder de leiding van Gabriella floreerde het bedrijf zo sterk dat de Cagiva groep onder leiding van Claudio Castiglioni er iets in zag. Hij maakte belofte om er iets groots van te maken en kon de de leiding overnemen in 1987. Het waren uiteindelijk enkel loze beloften en de fabricage van motoren onder de naam Morini stopte 1991. De site en de fabriek van Moto Morini werd nog tot in 1997 gebruikt voor de Cagiva-groep voor de procutie van andere merken binnen de toenmalige Cagiva-groep (op dat moment Cagiva-Ducati-Husqvarna-MV Agusta).

Het werd nu lang stil rond het merk Moto Morini. De naam komt pas terug boven nadat een investeringsgroep TPG Ducati overneemt. Zij kopen ook mee de rechten van het merk Moto Morini. Deze rechten weet TPG  uiteindelijk te verkopen aan de neef van Alfonso, Franco Morini (Morini Franco Motori). Deze Laatste Franco zijn bedrijf maakt al sinds 1954 lichte tweetaktmotortjes, onder andere voor Aprilia, Hyosung, Peugeot, Malaguti, Italjet. Maar ook het 900cc driecilinderblok van de Benelli 900 Tre Novocento. Hoewel de naam verwarrend overkomt hebben deze 2 merken eigenlijk niets met elkaar te maken.

Met financiële steun van de drie gebroeders Berti werd het merk Moto Morini eind 2003 terug in het leven geroepen. Eind 2004 presenteerde het merk 2 sportieve V-twin modellen de Corsaro en de 9 1/2. Deze laatste als eerbetoon aan de roemruchte 3 1/2. Voor het motorontwerp was Franco Lambertini ingeschakeld. Dit leverde een 1187cc 87° V-twin motorblop op. Franco Lambertini heeft al verschrikkelijk veel motoren op zijn palmares staan maar was ook verantwoordelijk voor de in 1971 gepresenteerde 3 1/2

Het nieuwe merk Moto Morini bracht nog enkele andere modellen uit zoals de Scrambler de Granpasso en de sport . Al deze modellen op basis van het super V-twin blok.
Dit blok heeft 2 grote uitvoeringsvormen 117pk en 140pk. Dit komt voornamelijk door een iets andere cilinderkop.
Een merk opnieuw in de markt zetten doe je natuurlijk niet zomaar. Een eind 2010 besliste men om het merk te verkopen. Het merk werd opgekocht door 2 gepassioneerde zakenmensen,  Sandro Capotosi en Ruggeromassimo Jannuzzelli. Van de motorwereld hadden ze echter nog geen kaas gegeten. Ze kochten het merk voor 1.960.000euro. En starten samen met 30 voormalige werknemer Eagle Bike op.
Hun visie was duidelijk de klant nog meer mogelijkheden geven, hiervoor starten ze met een online systeem waardoor de klanten meer optie’s kregen.
De motoren waren enkel op bestelling te verkrijgen via het internet.
Vandaag (2015)hebben ze deze visie wel iets bijgewerkt en werken ze terug met dealers.
Helaas is het zo dat het voor een dealer nu nog moeilijker is geworden om een motor op stock te nemen aangezien er zoveel aan kan aangepast worden.
Een dealer met een stockmotor zou dus nooit een juist model staan hebben.

Dank zij deze laatste eigenaars hebben we alweer enkele prachtige motoren extra kijk maar naar de Rebbelo en de 11 1/2 zeker de moeite waard om te ontdekken.

Wij zijn nog steeds dealer van dit fantastische merk en kunnen u verder helpen met onderdelen motoren onderhoud accesoire’s enz,…