MV Agusta dealer voor de provincie Antwerpen,  Brussel en Vlaams Brabant.

MV Agusta heeft zeer nadrukkelijk een stempel gedrukt op de geschiedenis van het motorrijden. Bovendien deed MV Agusta dat door een combinatie van het leveren van sportieve prestaties en het overbrengen van passie in het design van zijn motoren.

De geschiedenis van MV Agusta begon in het Italiaanse Cascina Costa net na de tweede wereldoorlog. Graaf Domenico Agusta stichtte in 1943 de Meccanica Verghera en verbond zijn familienaam aan het bedrijf. MV Agusta was geboren. Twee jaar later kwam de eerste motor al op het salon van Milaan. Die zou oorspronkelijk de ‘Vespa ’98’ gaan heten, maar omdat de Vespa-naam al ingenomen was, werd de eerste MV Agusta gewoon naar ‘98’ gedoopt. Ondanks de vooruitstrevende ideeën die toen al achter die eerste motoren schuil gingen, zijn het niet die pioniersjaren die MV Agusta legendarisch maken. Het was de racerij die toen de beste manier was om zijn producten te promoten.

De passie voor de racerij loopt tot op de dag van vandaag nog steeds door de bedrijfsfilosofie van MV Agusta. MV schreef zich in voor zijn eerste Grand Prix in 1950. Dat was met een 125 cc motor die een indrukwekkend vermogen van 13 pk leverde. In datzelfde jaar stelde MV Agusta zijn eerste 500 cc wegmotor voor: een 500 cc viercilinder, goed voor 50 pk. Daarna ging het allemaal erg snel. Ook op het circuit, want de eerste GP-zege kwam er al in 1952. Leslie Graham bezorgde MV Agusta zijn eerste GP winst; even later schonk de Brit Cecil Sandford de Italianen hun eerste wereldtitel. Het zou de eerste zijn van 75 wereldtitels voor MV Agusta. 38 bij de rijders en 37 in het WK der constructeurs…

De eerste wereldtitel 500cc kwam er in 1956 met Josh Surtees en daarmee speelden ze definitief mee bij de grote jongens. Hiermee kreeg MV Agusta ook naamsbekendheid bij een breder publiek maar tevens was het ook het begin van de legende. De écht legendarische Ago-jaren moesten dan nog komen.

De echte MV Agusta legende vindt zijn oorsprong in de jaren zestig. Dat was de periode waarin Giacomo Agostini van de ene wereldtitel naar de andere reed. ‘Ago’ zou in totaal 15 wereldtitels behalen, 14 daarvan scoorde hij in het zadel van een MV Agusta. Meteen waren de namen van Agostini en die van MV Agusta legendes. Agostini en MV Agusta kregen de talloze sportieve successen niet zomaar in de schoot geworpen. Agostini’s duels met rivalen (en soms teamgenoten) als Mike ‘The Bike’ Hailwood, Phil Read en Jarno Saarinen waren onvergetelijk en behoren tot het collectief motorgeheugen. Agostini racete zowel in de 350 als 500 cc klassen en won ze beide in ’70, 71 en ’72. ‘Ago’ was dan wel de meest succesvolle MV-rijder ooit; hij was zeker niet de enige. Mike Hailwood (van ’62 tot ’65) en Reed (’73 en ’74) zorgden er mee voor dat MV 13 jaar ononderbroken wereldkampioen was in de koninginneklasse. Geen enkele merk deed hen dat ooit voor, niemand deed het ooit na.

Na de dood van graaf Domenico Agusta in 1972, werd het bedrijf geconfronteerd met economische moeilijkheden. 4 jaar later won Agostini, na een uitstap naar Yamaha teruggekeerd naar MV, zijn laatste Grand Prix op dezelfde plek waar hij zijn eerste zege boekte: op de Nurburgring. De cirkel was rond. Jammer genoeg was dat ook zo voor MV Agusta, want het merk kwam na de financiële moeilijkheden in handen van een financiële groep en die besloot het produceren van motoren stop te zetten. Eind 1977 bleef de gereserveerde plaats van MV Agusta op het Salon van Milaan leeg…

MV Agusta had dan wel opgehouden te bestaan, de naam en de legende leefden voort. Daardoor was de hoop op een nieuwe start nooit ver weg. En die kwam er ook. Onder impuls van Claudio Castiglioni werd het merk in 1992 nieuw leven ingeblazen. Het nieuws dat de Castiglioni Group de merknaam MV Agusta had gekocht en dat de MV Agusta Group nieuwe hoop betekende voor het opnieuw bouwen van de roemruchte motoren, werd bij alle motorliefhebbers op gejuich onthaald.

Vijf jaar later, op 16 september 1997, was het Giacomo Agostini himself die op het motorsalon van Milaan het doek weghaalde van de nieuwe MV Agusta F4. De wereld was nog maar eens verbaasd. Het unieke design van de motor, zorgde ervoor dat de F4 bijna unaniem als de mooiste motor ooit bestempeld werd. Maar het ging veel verder dan alleen maar uiterlijk vertoon. Omdat geen enkele Europese constructeur een viercilinder motor bouwde, hadden Castiglioni en de zijnen de keuze: ofwel kochten ze een Japans blok voor de F4, ofwel bouwden ze er zelf één. Ze kozen voor de tweede optie.

In samenwerking met Ferrari (vandaar de F in de typenaam) werd een viercilinder ontworpen met –alweer- technisch vooruitstrevende ideeën. De uitneembare versnellingsbak bijvoorbeeld, werd regelrecht uit de racerij geplukt. De F4 was zijn tijd ver vooruit en had een design waar niemand kon aan tippen. De meesterlijke Massimo Tamburini ontwierp de lijn van de motor en gaf hem een tijdloos design mee. Het wordt tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt op alle afstammelingen van de originele F4.

Ondertussen is de F4 niet langer een 750, maar is hij beschikbaar in zowel 1000 cc als 1078 cc versies. Het MV-gamma herbergt ondertussen ook al geruime tijd een naakte motor: de Brutale. Ook die wordt aangedreven door het bekende vier-in-lijn blok en bestaat in verschillende cilinderinhouden. Zowel de Brutale als de F4 blijken erg succesvolle motorfietsen. Nog vorig jaar won de MV Agusta F4 312R de prestigieuze Master Bike competitie. Dat is een vergelijkingstest uitgevoerd door 12 internationaal gerenommeerde magazines en tussen alle sportmotoren. Dat de MV Agusta F4 312 R ook in deze zware en representatieve test als beste uitkwam, bewijst dat MV vandaag nog steeds stilistische perfectie weet te combineren met ongeëvenaarde prestaties. En het is nog lang niet gedaan. Nieuwe mogelijkheden voor nog meer modellen en het verder zetten van de passie die elk van de MV’s uitstraalt, dienen zich aan.

Ondertussen is de tijd aangebroken om een nieuwe bladzijde te schrijven in de al zeer rijk gevulde geschiedenis van MV Agusta. Geboren in 1943, viert het merk dit jaar dus zijn 65ste verjaardag. Als we de onderbreking tussen 1977 en 1992 in acht nemen, is het zelfs een 50ste verjaardag. Die gouden mijlpaal wordt ook gekenmerkt door de overname van de MV Agusta Group door Harley-Davidson. Het opvallende aan die nieuwe samenwerking en de grote impulsen die daaruit zullen voortstromen, is dat Harley, net als MV Agusta een legendarisch motormerk is dat niet alleen bekend staat omwille van de kwaliteit van zijn producten, maar ook omwille van de passie die hun rijders voor die producten hebben. Dat MV Agusta in de toekomst verder, en nog nadrukkelijker met passie en technische innovaties motoren zal bouwen, staat dus buiten kijf. De legende leeft en de toekomst ziet er beter dan ooit uit. Graaf Domenico Agusta had het nooit anders gewild…

Gedurende mijn loopbaan heb ik altijd het geluk aan mijn kant gehad. Het winnen van 15 wereldtitels en 18 Italiaanse kampioenschappen en het scoren van honderden zeges is er gekomen door een combinatie van veel factoren. Toch schrijf ik een groot deel van het bereiken van mijn sportieve doelstellingen toe aan het feit dat ik lid was van het grootse MV Agusta Racing Team. Dankzij hun professionaliteit en de innovaties op technisch vlak was MV altijd voor op de tegenstand en vooruit op zijn tijd. Die vooruitstrevendheid lag ook aan de basis van de creatie de MV Agusta F4. Als een gepassioneerd motorliefhebber was het voor mij een voorrecht om te ontdekken hoe MV deze motor bouwde als een bewijs van hun modern technisch vernuft en niet probeerde gewoon het roemrijke verleden opnieuw op te rakelen. Voor de tweede keer beleef ik het plezier om een deel uit te maken van het MV Agusta team. En het is een voorrecht om met motoren als de F4 en de Brutale te kunnen rijden.

Info over alle modellen en accesoire’s vind u natuurlijk ook op de officiele site:
http://www.mvagusta.it