No budget cup

Zoals elk jaar hebben wij weer klanten die mee rijden in de No Budget CUP die door Motorrijder uit de grond gestampt is. Maar hoe begon het eigenlijk allemaal?

Eind 2005. De drang om te racen steekt weer de kop op bij Renaud Amand en Stefaan Buyze, maar het budget wil niet echt mee. Samen met Bram Deboutte wordt er besloten om de laatste euro’s uit de magere spaarvarkens te wringen, een oude Kwasaki ZX-9R wordt aangeschaft en het No Budget Racing team is een feit. We treden aan in de Trophy klasse van de Club M.E.T. en worden uiteindelijk vierde in het kampioenschap, met een fractie van het budget van de andere teams. Racen zonder centen, het kan! Eind 2006. Nieuw seizoen, nieuwe plannen. De ZX-9R ruimt plaats voor een nog oudere FZR 600 uit 1996, maar belangrijker: plannen worden gesmeed om meer rijders te laten genieten van onze budgetvriendelijke succesformule. Na een gesprek met Hans van de Ven is de kogel door de kerk: we krijgen 10 plaatsen in de Club M.E.T die gereserveerd zijn voor motoren gebouwd tussen 1990 en 1999. De No Budget CUP ziet het levenslicht. De interesse is groot, maar na de selectieproef op Zolder blijven er nog exact 10 teams over.
Najaar 2007. Het seizoen is nog niet voorbij of het regent vragen over de toekomst van de No Budget CUP. Niet alleen deelnemende teams, maar ook veel buitenstaanders willen weten of het nog doorgaat. Eén ding is duidelijk: moeten we ons beperken tot 10 teams, dan vallen er veel kandidaten uit de boot. Kortom, de No Budget CUP moet groeien, maar binnen de populaire Club M.E.T. is daar geen ruimte meer voor. De oplossing: een helemaal op eigen benen staand kampioenschap, voorbehouden voor motoren gebouwd tussen 1990 en 1999. Geen snelle Club Metters meer (ook geen trage NBC’ers meer in de Club M.E.T., dus iedereen tevreden) en ook geen minimaal te behalen rondetijden meer. Kortom, de No Budget CUP is toegankelijk voor iedereen*!

Seizoen 2008 en 2009 waren een dusdanig groot succes, dat de No Budget CUP voor seizoen 2010 ontdubbeld werd. Ze mikten op 100 teams, en de verschillende klassen worden licht aangepast. Je vindt alle informatie in het nieuwe reglement.
Ook dit jaar groeit deze cup nog steeds. Kijk voor alle info op de site van nobudgetcup.be

*De No Budget CUP is een opstapraceklasse. Daarom worden interlicentiehouders en Club M.E.T.-piloten niet toegelaten.
No budget cup

Zoals elk jaar hebben wij weer klanten die mee rijden in de No Budget CUP die door Motorrijder uit de grond gestampt is. Maar hoe begon het eigenlijk allemaal?

Eind 2005. De drang om te racen steekt weer de kop op bij Renaud Amand en Stefaan Buyze, maar het budget wil niet echt mee. Samen met Bram Deboutte wordt er besloten om de laatste euro’s uit de magere spaarvarkens te wringen, een oude Kwasaki ZX-9R wordt aangeschaft en het No Budget Racing team is een feit. We treden aan in de Trophy klasse van de Club M.E.T. en worden uiteindelijk vierde in het kampioenschap, met een fractie van het budget van de andere teams. Racen zonder centen, het kan! Eind 2006. Nieuw seizoen, nieuwe plannen. De ZX-9R ruimt plaats voor een nog oudere FZR 600 uit 1996, maar belangrijker: plannen worden gesmeed om meer rijders te laten genieten van onze budgetvriendelijke succesformule. Na een gesprek met Hans van de Ven is de kogel door de kerk: we krijgen 10 plaatsen in de Club M.E.T die gereserveerd zijn voor motoren gebouwd tussen 1990 en 1999. De No Budget CUP ziet het levenslicht. De interesse is groot, maar na de selectieproef op Zolder blijven er nog exact 10 teams over.
Najaar 2007. Het seizoen is nog niet voorbij of het regent vragen over de toekomst van de No Budget CUP. Niet alleen deelnemende teams, maar ook veel buitenstaanders willen weten of het nog doorgaat. Eén ding is duidelijk: moeten we ons beperken tot 10 teams, dan vallen er veel kandidaten uit de boot. Kortom, de No Budget CUP moet groeien, maar binnen de populaire Club M.E.T. is daar geen ruimte meer voor. De oplossing: een helemaal op eigen benen staand kampioenschap, voorbehouden voor motoren gebouwd tussen 1990 en 1999. Geen snelle Club Metters meer (ook geen trage NBC’ers meer in de Club M.E.T., dus iedereen tevreden) en ook geen minimaal te behalen rondetijden meer. Kortom, de No Budget CUP is toegankelijk voor iedereen*!

Seizoen 2008 en 2009 waren een dusdanig groot succes, dat de No Budget CUP voor seizoen 2010 ontdubbeld werd. Ze mikten op 100 teams, en de verschillende klassen worden licht aangepast. Je vindt alle informatie in het nieuwe reglement.
Ook dit jaar groeit deze cup nog steeds. Kijk voor alle info op de site van nobudgetcup.be

*De No Budget CUP is een opstapraceklasse. Daarom worden interlicentiehouders en Club M.E.T.-piloten niet toegelaten.