DYNOSTAR VERMOGENSBANK LOGO @ BWMOTORS MECHELEN

Sinds 2005 gebruiken wij onze Dynostar testbank. Wij hebben voor deze bank gekozen omdat we met deze bank veel meer mogelijkheden hebben dan met vergelijkbare andere merken. De doorslaggevende factor voor ons was de ADS software.  Als wij even rondkijken werken enkel echte grote raceteams met deze bank, Ten Kate is bijvoorbeeld zo iemand. Het gaat natuurlijk niet over wie allemaal met deze bank werkt. Met een moderne motorfiets moeten wij zo veel mogelijk parameters verzamelen op een zo kort mogelijke tijd. En nu is dat laatste net iets waar Dynostar zo veel sneller is dan al de andere merken. Alle parameters kunnen wij op hetzelfde moment bekijken in de software. Dit is echt handig bij het tunen of bij het zoeken naar problemen.

Op onze bank kunnen wij het volgende testen:

dynamische testen

Rol On, dit is de klassieke vermogensrun die je met elke bank kan, meestal in 4 de of 5 de versnelling. Toerental tegenover vermogen is het meest gebruikte.

All Gear, hiermee word een grafiek gemaakt doorheen de versnellingen (vermogen tegenover snelheid), deze test wordt minder toegepast.

Fast Acceleration, deze test gebuiken wij vooral om de gasklepschuiven in een carburator te testen of om de acceleratie te testen voor en na een tuning.

Negatieve run, met deze test kunnen wij juist het verlies op de eindaandrijving bepalen. Soms kan het handig zijn dat je juist weet hoeveel vermogen de motor maakt.

Variabele run, voor een run met een scooter of moto vario aandrijving

Statische testen

Static test, met de statische test gebruiken wij voor het eerst de rem. Met deze test gaan wij zelf bepalen hoeveel meetpunten wij nodig hebben tussen welk toerental. Wij bepalen ook hoelang een bepaald toerental moet vastgehouden worden. Hierdoor zijn wij in staat uw moto heel juist af te stellen. Of het hier gaat om een injectie of carburatie dat maakt niet uit.

Hoe kunnen wij uw motor tunen:

Heeft u een oudere motor met carburator dan gebruiken wij een carburatie kitje:
De carburatiekitjes bestaan voor bijna alle merken en alle modellen van motorfiets.
Ze zorgen voor een beter afgestelde en veel soupelere motor.
Ook het op full power zetten van verschillende motoren gaat gepaart met het plaatsen van een kit.
Bij het plaatsen van deze carburatiekit komen nog al eens versleten onderdelen naar boven zoals emulsietube’s, versleten membranen, enz. Het spreekt voor zich dat deze dan ook moeten veranderd worden

Bij nieuwe injectie motoren is de meest gebruikte oplossing de Powercommander:
De powercommander is een ad-on tuningskastje waar je de brandstofwaarde per toerental en gasklepstand kan veranderen. Dit doe je om zo een optimaal mengsel te bekomen en het maximale vermogen en koppel uit je motorfiets te halen.
De meeste dealers gaan de powercommander monteren, een map inladen voor uw moto en klaar.
Dit is de makelijke manier. Uit onze ervaring is gebleken dat dit niets of zeer weinig winst opleverd. Om tot het beste resultaat te komen moet je over een geremde bank beschikken. Wij gaan elk toerental en elke gasklepstand op onze bank overlopen en kijken hoe het mengsel op die plaats is. Door onze geavanceerde software kunnen wij een bepaalde doelwaarde ingeven en onze pc deze laten narekenen. Zo besparen wij veel tijd en kunnen wij meer spenderen aan het juist afstellen van uw moto.
Zelfs met deze techniek duurt een goede tuning nog een 3 tal uur.

Iets minder bekend is de Rapid Bike:
Een rapidbike is vergelijkbaar met een powercommander alleen kunnen wij er veel meer punten mee afstellen. Hierdoor zal het resultaat beter zijn. Met een Rapidbike kunnnen wij ook de ontstekingsmap bijwerken. Hier zit de winst in het hele systeem tov een rapid bike. Als wij na het programmeren van de brandstofmap, er een andere ontstekingsmap aan toevoegen zien wij meestal 3-5 pk enkel en alleen door de ontsteking.
Ook hier krijgen wij een basismap van de fabrikant die wij dan perfect gaan aanpassen aan uw moto. Met de Rapid-bike kunnen wij de auto-tuning techniek ook toepassen welke resulteerd in een perfect resultaat na een uur of 3 werk op de vermogensbank.

Op sommige motoren is het mogelijk om een ander eprom te monteren. Het enige type waar wij ooit mee werkten was FIM.
Dit zijn eproms en ecu’s voor alle Ducati motoren die wij op de bank kunnen bijstellen.
Ik ga er niet te diep op in omdat dit een product is dat niet meer wordt gemaakt.
Indien u zo een eprom of ecu hebt op uw motorfiets dan helpen wij u uiteraard verder.

Ook enkel voor de Ducati’s is de Nemisis ECU
Dit is de laatste generatie vrij programeerbare ecu (zeg maar race ecu) met tal van extra optie’s die je kan aansluiten.(telemetrie, quickshifter, lambdasonden, enz,…)
Op dit moment bestaan er 3 versie’s van en kan je al de volgende ducati’s er mee uitrusten.
749, 998 996R, 999, 848, 1098, 1098R, HYPERMOTARD 1100, S2R800, M1000 tot 2005,
S4R1000 tot 2005, S4RS vanaf 2006, SS1000 tot 2005.

Herschrijven van de orginele ECU
Wij zijn instaat om de meeste recente ecu’s te herschrijven. Hierdoor is het niet meer nodig om een powercommander of dergelijke te gebruiken.
Van de volgde merken hebben wij nu reeds bijna alle mappen geschreven. Ducati, Moto Morini, Moto Guzzi en ook al enkele triumph moto’s.
Meer info hierover volgt nog.

AANSPRAKELIJKHEID
Tot op heden is bij ons alles vlekkenloos verlopen, toch een klein woordje over de aansprakelijkheid. Op onze vermogensbank testen wij motoren op dezelfde manier als tijdens het rijden op de openbare weg. Wij zijn dus op geen enkele manier verantwoordelijk voor schade aan het motorblok of de carrossie tijdens of na de test. U plaatst uw moto geheel op eigen risico op onze vermogensbank. Het is van groot belang dat uw moto goed onderhouden is. Dit wil zeggen voldoende recente olie in het blok, ketting en tandwielen in goede staat uitlaten MET dempingswol

Let erop als u naar de bank komt dat uw uitlaat niet te dicht tegen uw carroserie staat!!!

Op onze afstelling geven wij garantie. Is er achteraf iets voor verberering vatbaar dan regelen wij dat op onze kosten.